Rekenkamer start onderzoek naar rechtszaken gemeente Tilburg

maandag, september 8th, 2025

De gemeenteraad meent dat er de afgelopen jaren steeds meer rechtszaken worden gevoerd tegen en/of door de gemeente, waarbij zij vermoed dat de gemeente relatief veel rechtszaken verliest. De Rekenkamer gaat daarom onderzoeken welke rechtszaken de gemeente Tilburg de afgelopen jaren heeft gevoerd, wat de aanleiding (op onderwerpniveau), doorlooptijd en uitkomst van deze rechtszaken is, of daar trends of tendensen in waarneembaar zijn en of daar mogelijkerwijs leerpunten uit af te leiden zijn.

We onderscheiden twee categorieën rechtelijke procedures in dit onderzoek:

– Publiekrechtelijke/bestuursrechtelijke procedures: Heeft betrekking tot de verhouding tussen overheid en inwoners of bedrijven. Dit zijn rechtszaken waarbij inwoners of bedrijven het niet eens zijn met een besluit van de gemeente. Denk bijvoorbeeld aan een besluit over een uitkering, een subsidie, een verblijfsvergunning, een omgevingsvergunning of een raadsbesluit.

– Privaatrechtelijke/civielrechtelijke procedures: Heeft betrekking op de verhouding tussen inwoners onderling, tussen inwoners en bedrijven of tussen inwoners en een rechtspersoon. In dit onderzoek gaat het om rechtszaken tussen inwoners en de gemeente als rechtspersoon, die gebaseerd zijn op het privaatrecht. Denk bijvoorbeeld aan overeenkomsten en contracten die de gemeente sluit. Het initiatief tot handhaving van het recht ligt bij de partijen zelf. Dit betekent dat het aan de benadeelde partij is om een rechtszaak aan te spannen en de rechter te vragen om een beslissing te nemen.

De RKT formuleert afhankelijk van de bevindingen en conclusies uit het onderzoek mogelijke aanbevelingen om het functioneren van de gemeente Tilburg verder te versterken. Naar verwachting presenteert de Rekenkamer het onderzoek eind 2025 / begin 2026.

Doorwerkingsonderzoek Sport op orde uit 2016

woensdag, februari 26th, 2025

De Rekenkamer doet minimaal eens per benoemingsperiode een doorwerkingsonderzoek. De Rekenkamer heeft ervoor gekozen in 2024 twee doorwerkingsonderzoeken te doen; naar Citymarketing Tilburg (een onderzoek uit 2018) en naar Sport op orde (een onderzoek uit 2016). Het doorwerkingsonderzoek Citymarketing Tilburg is in september 2024 afgerond. Het doorwerkingsonderzoek Sport op orde is in februari 2025 afgerond.

De Rekenkamer heeft de stand van zaken opgemaakt ten aanzien van de opvolging van de drie voorgestelde stappen uit het onderzoek ‘Sport op orde’ uit 2016.

De rekenkamerbrief geeft een aantal aandachtspunten en overwegingen mee aan de raad en het college; blijf inzetten op een (betere) samenwerking tussen het Sportbedrijf en afdelingen van de gemeente, zorg voor herijking van de afspraken naar aanleiding van het rapport interne verzelfstandiging, krijg de uitgangspunten voor het Sportbedrijf helder en bepaal ten aanzien van het doelgroepenbeleid of er ingezet wordt op extra dienstverlening of op kosten laag houden.

Doorwerkingsonderzoek Citymarketing Tilburg uit 2018

maandag, juni 24th, 2024

De Rekenkamer doet minimaal eens per benoemingsperiode een doorwerkingsonderzoek. De Rekenkamer heeft ervoor gekozen in 2024 twee doorwerkingsonderzoeken te doen; naar Citymarketing Tilburg (een onderzoek uit 2018) en naar Sport op orde (een onderzoek uit 2016).

De Rekenkamer heeft de stand van zaken opgemaakt ten aanzien van de opvolging van de rekenkameraanbevelingen uit het onderzoek ‘Citymarketing Tilburg’ uit 2018.

De rekenkamerbrief geeft een aantal overwegingen en aandachtspunten mee aan de raad en het college: blijf bewust van de rolverdeling tussen de portefeuillehouder die verantwoordelijk is voor het gemeentelijk beleid en de portefeuillehouder die vanuit de RvT toezicht houdt op de uitvoering van taken door de Stichting Marketing Tilburg, houdt aandacht voor een goede scheiding van rollen bij de advisering aan wethouders, maak als raad een bewuste keuze voor structurele en incidentele budgetten en ga als raad in gesprek met het college of er mogelijk bijstelling plaats moet in vinden in beoogde resultaten of middelen, breng de informatievoorziening richting raad op orde ten aanzien van de percentages die de Stichting Marketing Tilburg genereert of gaat genereren aan partnerbudgetten, zet datamonitoring meer in ten behoeve van de Stichting Marketing Tilburg en focus op realistisch begroten zodat onderuitputting zoveel mogelijk voorkomen wordt en ambities op langere termijn waargemaakt kunnen worden.