Onderzoek naar het Tilburgse ondernemings- en vestigingsklimaat

woensdag, mei 7th, 2025

Op landelijk, provinciaal en lokaal niveau is het ondernemings- en vestigingsklimaat bij ondernemers, organisaties en inwoners onderwerp van gesprek. In Tilburg zijn de zorgen bij ondernemers en organisaties vooral landelijk ingegeven; er zijn zorgen over de regel- en lastendruk vanuit het Rijk, maar ook vanuit de provincie en de gemeente. Regionale en lokale zorgen zijn de netcongestieproblemen (geen nieuwe aansluitingen op het stroomnet mogelijk) en de schaarse ruimte voor werklocaties (circa 1.000 ha bedrijventerrein in Tilburg, geen uitbreiding mogelijk maar wel een vervangingsvraag en schuifruimte gevraagd vanuit bedrijven). Naast deze signalen is het onderwerp ondernemings- en vestigingsklimaat ook benoemd door Tilburgse fracties bij het ophalen van suggesties voor rekenkameronderzoek 2024/2025. De Rekenkamer doet dan ook onderzoek naar het ondernemings- en vestigingsklimaat in de gemeente Tilburg.

De doelstelling van het onderzoek is meervoudig. Het onderzoek beoogt inzicht te bieden in wat de visie en het beleid van de gemeente Tilburg op het vlak van ondernemings- en vestigingsklimaat behelst en hoe deze beide met elkaar samenhangen, hoe de gemeente Tilburg de visie en het beleid operationaliseert middels concrete acties ten behoeve van de uitvoering, en hoe de gemeente Tilburg zelf en ondernemers en organisaties in Tilburg het succes van de visie, het beleid en de uitvoering beoordelen en waar eventueel bijsturing nodig is.

In navolging van de doelstelling is de volgende centrale vraagstelling geformuleerd:

Welke visie en welk beleid hanteert de gemeente Tilburg op het vlak van ondernemings- en vestigingsklimaat, hoe operationaliseert de gemeente dit en hoe werkbaar blijkt het voor de gemeente zelf én voor ondernemers en organisaties in Tilburg?

Het onderzoek wordt naar verwachting in Q2 2025 aan de gemeenteraad van Tilburg aangeboden.

Doorwerkingsonderzoek Sport op orde uit 2016

woensdag, februari 26th, 2025

De Rekenkamer doet minimaal eens per benoemingsperiode een doorwerkingsonderzoek. De Rekenkamer heeft ervoor gekozen in 2024 twee doorwerkingsonderzoeken te doen; naar Citymarketing Tilburg (een onderzoek uit 2018) en naar Sport op orde (een onderzoek uit 2016). Het doorwerkingsonderzoek Citymarketing Tilburg is in september 2024 afgerond. Het doorwerkingsonderzoek Sport op orde is in februari 2025 afgerond.

De Rekenkamer heeft de stand van zaken opgemaakt ten aanzien van de opvolging van de drie voorgestelde stappen uit het onderzoek ‘Sport op orde’ uit 2016.

De rekenkamerbrief geeft een aantal aandachtspunten en overwegingen mee aan de raad en het college; blijf inzetten op een (betere) samenwerking tussen het Sportbedrijf en afdelingen van de gemeente, zorg voor herijking van de afspraken naar aanleiding van het rapport interne verzelfstandiging, krijg de uitgangspunten voor het Sportbedrijf helder en bepaal ten aanzien van het doelgroepenbeleid of er ingezet wordt op extra dienstverlening of op kosten laag houden.

Doorwerkingsonderzoek Citymarketing Tilburg uit 2018

maandag, juni 24th, 2024

De Rekenkamer doet minimaal eens per benoemingsperiode een doorwerkingsonderzoek. De Rekenkamer heeft ervoor gekozen in 2024 twee doorwerkingsonderzoeken te doen; naar Citymarketing Tilburg (een onderzoek uit 2018) en naar Sport op orde (een onderzoek uit 2016).

De Rekenkamer heeft de stand van zaken opgemaakt ten aanzien van de opvolging van de rekenkameraanbevelingen uit het onderzoek ‘Citymarketing Tilburg’ uit 2018.

De rekenkamerbrief geeft een aantal overwegingen en aandachtspunten mee aan de raad en het college: blijf bewust van de rolverdeling tussen de portefeuillehouder die verantwoordelijk is voor het gemeentelijk beleid en de portefeuillehouder die vanuit de RvT toezicht houdt op de uitvoering van taken door de Stichting Marketing Tilburg, houdt aandacht voor een goede scheiding van rollen bij de advisering aan wethouders, maak als raad een bewuste keuze voor structurele en incidentele budgetten en ga als raad in gesprek met het college of er mogelijk bijstelling plaats moet in vinden in beoogde resultaten of middelen, breng de informatievoorziening richting raad op orde ten aanzien van de percentages die de Stichting Marketing Tilburg genereert of gaat genereren aan partnerbudgetten, zet datamonitoring meer in ten behoeve van de Stichting Marketing Tilburg en focus op realistisch begroten zodat onderuitputting zoveel mogelijk voorkomen wordt en ambities op langere termijn waargemaakt kunnen worden.