Rekenkamer start onderzoek naar rechtszaken gemeente Tilburg

De gemeenteraad meent dat er de afgelopen jaren steeds meer rechtszaken worden gevoerd tegen en/of door de gemeente, waarbij zij vermoed dat de gemeente relatief veel rechtszaken verliest. De Rekenkamer gaat daarom onderzoeken welke rechtszaken de gemeente Tilburg de afgelopen jaren heeft gevoerd, wat de aanleiding (op onderwerpniveau), doorlooptijd en uitkomst van deze rechtszaken is, of daar trends of tendensen in waarneembaar zijn en of daar mogelijkerwijs leerpunten uit af te leiden zijn.

We onderscheiden twee categorieën rechtelijke procedures in dit onderzoek:

– Publiekrechtelijke/bestuursrechtelijke procedures: Heeft betrekking tot de verhouding tussen overheid en inwoners of bedrijven. Dit zijn rechtszaken waarbij inwoners of bedrijven het niet eens zijn met een besluit van de gemeente. Denk bijvoorbeeld aan een besluit over een uitkering, een subsidie, een verblijfsvergunning, een omgevingsvergunning of een raadsbesluit.

– Privaatrechtelijke/civielrechtelijke procedures: Heeft betrekking op de verhouding tussen inwoners onderling, tussen inwoners en bedrijven of tussen inwoners en een rechtspersoon. In dit onderzoek gaat het om rechtszaken tussen inwoners en de gemeente als rechtspersoon, die gebaseerd zijn op het privaatrecht. Denk bijvoorbeeld aan overeenkomsten en contracten die de gemeente sluit. Het initiatief tot handhaving van het recht ligt bij de partijen zelf. Dit betekent dat het aan de benadeelde partij is om een rechtszaak aan te spannen en de rechter te vragen om een beslissing te nemen.

De RKT formuleert afhankelijk van de bevindingen en conclusies uit het onderzoek mogelijke aanbevelingen om het functioneren van de gemeente Tilburg verder te versterken. Naar verwachting presenteert de Rekenkamer het onderzoek eind 2025 / begin 2026.